Kerstpakketten

Door de crisis hebt u als ondernemer wellicht uw twijfels bij het kerstpakket voor dit jaar. Het is elk jaar toch weer een kostenpost en gemakkelijk om te schrappen. Toch is dit niet een slimme zet volgens onderzoeker Henry Robben van de business Universiteit Nyenrode. Over zijn onderzoek naar het geven van geschenken, verklaart Robben tegen BNR dat het beter is om het personeel wél waardering te geven met het geven van een cadeau.

 

Waarom?

Geen cadeau? Dat is economisch gezien niet zo heel erg. Maar werknemers kijken verder dan de waarde van het cadeau en betrekken dit op hun werk. Het krijgen van een cadeau ziet men als een blijk van waardering. Het níet krijgen van een geschenk, wordt daarom opgevat als een “we hebben niet hard genoeg gewerkt”. Het gevolg is dat werknemers minder hard gaan lopen en minder loyaal worden naar hun baas. Dit kan een werkgever uiteindelijk veel duurder te komen staan dan de kostenpost van het geschenk. En dit is juist in een crisis niet het gewenste resultaat.

Het kerstpakket afschaffen? Dat zal het personeel u dus niet in dank afnemen. Maar hoe duur is een kerstpakket dan? En hoe zat het ook alweer met geschenken en de belasting?

Dat ondernemers nauwelijks besparen op kerstpakketten, blijkt uit een onderzoek van onderzoeksbureau One Question in opdracht van PromZ. Hieruit blijkt dat er in 2012 in 64% van de bedrijven kerstpakketten zijn uitgedeeld, tegenover 65% in 2011. Het gemiddelde bedrag dat werd besteed per kerstpakket lag rond € 41,60 (4% lager dan in 2011).

 

Welke kerstpakketten worden gewaardeerd?

Met stip op 1 staan nog steeds de traditionele pakketten: de ouderwetse doos waardering, die tijdens de jaarlijkse kerstborrel wordt uitgereikt. Elk jaar kiest ook een deel van de werkgevers voor het Eigen keuze kerstpakket, waarbij de ontvanger zélf het kerstpakket samenstelt. Opvallend is dat het Eigen keuze pakket ook vaak als kerstgeschenk voor relaties wordt gekozen: 30% van de bedrijven die kerstgeschenken verstrekken aan relaties, kiest hierbij voor een Eigen keuze pakket.

 

Wanneer aanschaffen?

Uit het onderzoek blijkt dat 20% van de werkgevers op het allerlaatste moment de kerstpakketten uitkiest. Toch blijkt het aanbod dan significant kleiner. Onze tip is dan ook: oriënteer vroeg, dan is de kans dat het pakket dat u voor ogen hebt ook daadwerkelijk nog beschikbaar is.

Van de ondernemers koopt 13% het kerstpakket online. Onze nieuwe collectie kerstpakketten komt in juni al online, waarna u al meteen uw keus kunt maken. Dit scheelt u veel last minute stress én u weet zeker dat alle pakketten nog op voorraad zijn.

Voor grote aantallen kerstpakketten adviseren wij zeker om zo vroeg mogelijk al te oriënteren. Wanneer u kerstpakketten in grote oplage bestelt, zijn er namelijk heel veel mogelijkheden. Vanaf 60 stuks kunt u bijvoorbeeld zelf uw kerstpakket samenstellen in onze showroom. Vanaf 500 stuks presenteren wij bij u op locatie een kerstpakket dat we volgens uw richtlijnen en wensen hebben samengesteld.

Compleet maatwerk is mogelijk vanaf 1000 stuks. Alles is mogelijk als u kiest voor een maatwerk kerstpakket: een kerstdoos naar eigen ontwerp, producten met een private label, food artikelen met custom made wikkel en transport op maat. Lees hier de mogelijkheden voor maatwerk.

 

Kerstpakketten en de belasting

Over de waarde van vergoedingen en schenkingen moet u loonbelasting en premie volksverzekeringen inhouden. U hebt hierbij twee opties:

Optie1: U betaalt zelf 20 procent belasting over het kerstgeschenk.  De waarde van de schenking mag hierbij de 70 euro niet overschrijden. Na 2014 bent u echter verplicht te werken met optie 2, de werkkostenregeling.

Optie2: De werkkostenregeling kunt u ook nu al toepassen. De kerstpakketten brengt u in dit geval onder in uw vrije ruimte. U mag 1,4 procent van de totale loonsom van uw onderneming besteden aan vergoedingen en schenkingen.

Ook in 2013 stonden wij voor u klaar om te adviseren bij de keuze in kerstpakketten voor medewerkers en relaties.